PROCES TWÓRCZY

Architektoniczna interakcja: Przestrzeń – Architekt – Społeczeństwo

Przestrzenie, które zamieszkujemy, wpływają na to, jak działamy i jak się czujemy. Architekci i urbaniści tworzą skonstruowane światy, które ludzie świadomie lub nieświadomie akceptują, miejsca, w których spędzają czas i cieszą się swoim czasem. Ale w ten sam sposób mogą pojawić się przestrzenie, które są nieinwazyjne, generują niezadowolenie i są ostatecznie odrzucane. Niezależnie od zastosowanego formalnego języka projektowania, jakość przestrzeni zależy przede wszystkim od intuicyjnej akceptacji przez użytkowników. Pracując w dyscyplinie, która wywiera wpływ jak prawie nikt na codzienne życie ludzi, architekci stają przed ciągłym wyzwaniem czytania i interpretowania potencjalnego wpływu danej przestrzeni, wykorzystując wszystkie zmysły i patrząc na nią z wielu różnych perspektyw, a następnie wzmacniając jego pozytywne cechy.

W żaden sposób nie możemy istnieć w oderwaniu od przestrzeni – zazwyczaj zaprojektowanej lub ukształtowanej w jakiś sposób – która nas otacza. Każdego dnia każdy z nas przechodzi przez kontinuum niezwykle różnorodnych przestrzeni różnych typów i rozmiarów. Dostrzegamy ekspansywność krajobrazu, na przykład, poruszając się po nim. Architekt może zmienić punkt widzenia lub skupić się na czymś, tworząc punkt obserwacyjny, punkt centralny lub określoną trasę do naśladowania.

W ustawieniach miejskich to skład budynków, kwadraty, alejki i związek między gęstością a otwartością decydują o ekspresji miejsca. Przestrzenie są tworzone z różnymi tożsamościami, zapraszając ludzi do pozostania lub funkcjonowania jedynie jako obszary tranzytowe. Miejsca i budynki, które tworzą poczucie tożsamości, są istotnym elementem naszych kulturowych korzeni. Oferują punkty odniesienia i zakotwiczenia w zglobalizowanym, nieustannie zmieniającym się świecie.

W miarę przemieszczania się po miastach, losowo postrzegamy fasady, za którymi kryją się ukryte wnętrza o niewiarygodnie różnych charakterach i oddziaływaniach. Muszle budynków pełnią funkcję filtrów między wnętrzem i bez, służąc do wiązania lub oddzielania osób prywatnych i publicznych, do wyznaczania linii między odsłoniętymi przestrzeniami i odosobnionymi odosobnieniami. Forma i projekt przestrzeni determinuje zarówno jej pozytywne, jak i negatywne skutki, których każdy może doświadczyć na swój sposób. Niezależnie jednak od różnych cech politycznych, społecznych i kulturowych, które wpływają na naszą percepcję i krytyczny osąd oraz kształtują nasze działania i refleksje, jasne jest, że zbudowane przestrzenie generują znaczne, indywidualnie postrzegane wrażenia zmysłowe u wszystkich ludzi.

W tej interakcji między zabudowanymi przestrzeniami a ludźmi, my, architekci, odgrywamy rolę podobną do roli reżysera filmowego. Ta rola obejmuje czytanie i rozpoznawanie potencjału przestrzennego z jednej strony i zrozumienie potrzeb społecznych z drugiej. Język projektu dostosowuje się z sytuacji do sytuacji zgodnie z tymi czynnikami. Stale konstruujemy nasze perspektywy na nowo i obserwujemy, słuchamy i wyczuwamy przestrzeń z różnych kątów. Jako dyscyplina architektura kryje w sobie potencjał nadania efemerycznych rzeczy konkretnej formie.

Architektura jest często interpretowana i używana w sposób, który nie był pierwotnie zamierzony. Fakt ten wymaga całkowitej otwartości na każde nowe zadanie. Rzeczywiste rozważania na temat rzeczywistej przestrzeni fizycznej idą w parze z otwarciem przestrzeni na myślenie – architekt musi być w stanie wyobrazić sobie i przekazać wpływ nowej i przekształconej przestrzeni.

Jego zadaniem jest zatem odkrywanie możliwości, sejsmiczne wykrywanie cech i efektów przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej, zrozumienie i umiejętność ich wyjaśnienia oraz uwidocznienie ich za pomocą pewnych interwencji. Jeśli mamy rozwijać nowe sposoby czytania przestrzeni, ważne jest, aby dokładnie zbadać te, które już istnieją, i włączyć tę wiedzę do nowych pytań projektowych

U podstaw tego przedsięwzięcia leży nieustanne ponowne rozważanie relacji między przestrzenią, ludźmi i treścią – proces, który z konieczności obejmuje podejście interdyscyplinarne, a także jasne i spójne stanowisko na temat tego, czym powinno być strukturalne wyrażenie miejsca. Stała kontrola zmian społecznych i zwiększona wrażliwość na trendy są warunkami wstępnymi do rozpoznawania bieżących potrzeb i przewidywania przyszłych potrzeb w celu tworzenia nowych przestrzeni, przekształcania istniejących lub przyłączania się do starych z nowym.

Zrozumienie interakcji między ludźmi a przestrzeniami wymaga eksploracji i osobistego uczestnictwa. Przysłowiowe stawianie rzeczy na głowach i obserwowanie ich pod innym kątem może pomóc nam interpretować przestrzenie w nowatorski sposób. Taka zmiana perspektywy pozwala architektowi rozpoznać odpowiednie tematy i zerwać z konwencjami.

Niezależnie od konkretnego języka architektonicznego, udana, istotna architektura wyróżnia się zdolnością do uzyskania akceptacji osób, które z nią współpracują. Przecież to ludzie zajmują przestrzenie, którzy doświadczają ich atmosfery, a ich pociągają i fascynują. Proste podkreślanie i wyjaśnianie jakości przestrzennych i potencjału jest często wystarczające, aby umożliwić architektowi zaprojektowanie przyszłościowych przestrzeni miejskich dla społeczności, z którą ludzie mogą naprawdę się spotkać i identyfikować.

Budynek mieszkalny, KRAGE architektura